Dobierz trening do Twojego typu sylwetki. Kilka słów o somatypach

  • Data: 2019-10-29 16:47:58
  • Kategoria:
Dobierz trening do Twojego typu sylwetki. Kilka słów o somatypach

Jesz niewiele i wciąż tyjesz? Trenujesz regularnie, ale nie widzisz efektów? A może za nic nie możesz zbudować masy mięśniowej? Prawdopodobnie Twój trening nie został prawidłowo dobrany do typu sylwetki. Poniżej dowiesz się czym charakteryzują się trzy podstawowe typy sylwetki i jaki trening będzie najlepszy dla Ciebie. 

Klasyfikacja typów sylwetki opiera się na proporcjach budowy ludzkiego ciała. Wyróżniamy trzy podstawowe typy sylwetki, dla których należy dobierać inne formy ćwiczeń i diety. Jeśli chcesz, aby trening przynosił efekty, Twój trener musi prawidłowo ocenić typ Twojej sylwetki. Przyjrzyjmy się teraz podstawowym różnicom, dzięki temu zrozumiesz, dlaczego mimo wysiłku nie wyglądasz tak, jak byś tego chciał.

Endomorfik

Osoby o tym samotypie mają dużą skłonność do przybierania na wadze. Tłuszcz gromadzi się niebezpiecznie wokół narządów wewnętrznych – najczęściej chcą „zgubić brzuch”. Często latami zmagają się z nadwagą, a każda kolejna przerwa w diecie i treningu kończy się efektem jo-jo. W tym przypadku tylko solidne podejście do diety i właściwie dobrane trening cardio i trening interwałowy mogą przynieść trwałe efekty. Endomorficy łatwo budują tkankę mięśniową, ale równie łatwo przybierają na wadze. 

Ektomorfik

To osoba o szczupłej budowie ciała i drobnych kościach – ma szybki metabolizm i nie przybiera na wadze nawet jedząc dużo i niezdrowo. Takie osoby mają problem z wyrzeźbieniem sylwetki. Masa mięśniowa nie buduje się u nich tak szybko, a każda przerwa w treningach powoduje, że wypracowane efekty zanikają. W przypadku sylwetki ektomorficznej mamy też do czynienia z efektem „skinny fat” – na pierwszy rzut oka taka osoba wydaje się szczupła, ale na drobnej sylwetce znajduje się procentowo dużo tłuszczu. 

Mezomorfik

Ostatni typ może cieszyć się proporcjonalną i muskularną sylwetką. Mięśni jest zdecydowanie więcej niż tłuszczu, metabolizm również działa na ich korzyść. U mezomorfików efekty regularnych ćwiczeń widać najszybciej i utrzymują się ona najdłużej. Należy jednak pamiętać, że sama genetyka nie pomoże nam utrzymać właściwej sylwetki – również mezomorficy muszą dbać o zdrowy styl życia, aby utrzymać właściwą formę i piękną sylwetkę. 

Jak dobrać właściwe ćwiczenia do typu sylwetki?

 

Profesjonalny trener osobisty na pierwszy rzut oka potrafi rozpoznać, jakim jesteś typem sylwetki. Tylko właściwa ocena pod tym kątem pozwala na ustalenie planu treningowego i właściwej diety. Dla każdej z powyższych grup przeznaczone są inne ćwiczenia – endomorfik posiada naturalne predyspozycje do treningów siłowych, ale aby pobudzić spalanie tłuszczu powinien skupić się na treningach cardio. U ektomorfików, którzy chcą zbudować masę mięśniową, konieczna jest właściwa dieta – nie mogą jeść zbyt mało i muszą ćwiczyć regularnie. Natomiast mezomorfik może sobie pozwolić na trening wytrzymałościowy, pamiętając przy tym o uzupełnianiu właściwych witamin i minerałów. Dlatego też właściwe określenie samotypu przez trenera zapewni Ci efektywny i odpowiedni dla Twoich potrzeb trening. 

 

Tagi:

Zostaw ocenę:

Ocena: 0/5 (0 glos(-ów))

Zamknij Power CampWięcej

Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić Ci najlepszą jakość na naszej stronie!

Rozumiem