Morsowanie. Korzyści zdrowotne lodowatych kąpieli

  • Data: 2019-11-26 10:12:22
  • Kategoria:
Morsowanie. Korzyści zdrowotne lodowatych kąpieli

Morsowanie to dla jednych szaleństwo, dla innych sposób na utrzymanie ciała w zdrowiu i dobrej kondycji. Kąpiele w lodowatej wodzie nie należą do przyjemnych, ale lekarze i trenerzy są zgodni – doskonale wpływają na odporność, spowalniają procesy starzenia i pomagają schudnąć.

Na czym polega morsowanie?

Morsy na kąpiele wybierają zawsze otwarte zbiorniki – jesienią i zimą udają się nad jeziora lub nad morze. Oczywiście nie polega to na pływaniu w lodowatej wodzie. Woda musi być płytka – sięgająca maksymalnie do pach, zanurzamy się bardzo powoli, a w wodzie przebywamy maksymalnie 3 do 5 minut.

Jakie procesy zachodzą wówczas w organizmie?

Pod wpływem działania niskiej temperatury następuje skurcz powierzchniowych naczyń krwionośnych, przemiana materii miejscowej zwalnia, natomiast w części rdzeniowej przyspiesza. Ciśnienie tętnicze wzrasta, a mięśnie szkieletowe napinają się. Kolejną fazą jest rozszerzenie naczyń krwionośnych i usprawnienie przepływu krwi. Ten krótki, ale intensywny proces sprawia, że krew dociera głębiej – każdy narząd jest lepiej ukrwiony, więc tym samym prawidłowo dotleniony i odżywiony.

Korzyści zdrowotne tego procesu to przede wszystkim zwiększenie odporności organizmu. Naturalny i znany od wieków proces hartowania ciała sprawia, że jesteśmy mniej podatni na infekcje. Lodowate kąpiele usprawniają działanie układu sercowo-naczyniowego. Lepsze ukrwienie poprawia stan naszej skóry i wspomaga redukcję cellulitu. Morsowanie przywraca prawidłowy metabolizm, napędza go i tym sposobem staje się idealnym wsparciem dla odchudzania. Morsy tracą nawet 5 kg w trakcie jednego sezonu.

Jak przygotować się do pierwszych kąpieli?

Przede wszystkim konieczna jest konsultacja z lekarzem – jest bowiem szereg przeciwwskazań do morsowania. Ze względu na ekstremalny charakter tej terapii, nie możemy poddawać ciała takiemu wyzwaniu bez dokładnego badania.

Kto nie może zostać morsem:

• Osoby z chorobami układu krążenia i nadciśnieniem tętniczym

• Chorzy na padaczkę

• Osoby dotknięte chorobami mózgu

• Chorzy na boleriozę

• Małe dzieci

Jeśli wiesz już, że jesteś zdrowy i możesz zostać morsem, pora przygotować się do swojego pierwszego zanurzenia. Na początek dołącz do grupy morsów – nigdy nie próbuj tego robić samodzielnie. Z grupą doświadczonych morsów będzie bezpieczniej i przyjemniej. Zabierz ze sobą kostium kąpielowy, neoprenowe buty – może być ślisko. Na głowę czapka, a na dłonie rękawiczki – w takim stroju wejdziesz do wody. Czapka i rękawiczki są konieczne – ciepło nie może tą drogą odchodzić z ciała. Ręce należy trzymać nad głową, nie wolno zanurzać ich pod żadnym pozorem. Przy brzegu pozostaw ręcznik, ubrania, ciepły koc do okrycia i termos z ciepłą herbatą.

 

Morsowanie świetnie uzupełnieni regularny trening i zbilansowaną dietę. Warto się na nie zdecydować podczas odchudzania. Ważne jest, aby zapytać o zdanie również swojego trenera – być może konieczne będą modyfikacje w treningach i diecie na sezon morsowy.

Tagi:

Zostaw ocenę:

Ocena: 0/5 (0 glos(-ów))

Zamknij Power CampWięcej

Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić Ci najlepszą jakość na naszej stronie!

Rozumiem